Pilvipalvelut

Pilvipalvelut ovat tietoteknisiä palveluita, jotka on ulkoistettu ja hajautettu nettiin. Niissä tieto tallennetaan pysyvästi Internetissä sijaitseville palvelimille oman tietokoneen sijaan. Maksulliset pilvipalvelut veloittavat käytön mukaan, ja myös ilmaisia palveluita on.

 

Käsitettä "pilvi" käytetään kielikuvana, jolla viitataan internetiin siten kuin se usein esitetään tietoverkkojen kaaviokuvissa, sekä abstraktiona monimutkaiselle infrastruktuurille, jonka se verhoaa.

Pilvilaskennalla (cloud computing) tarkoitetaan tietoteknisten palveluiden hajautusta ja ulkoistusta. Pilvilaskennassa palveluista maksetaan käytön mukaan, palvelut ovat heti saatavilla ja niiden teho skaalautuu tarpeen mukaan. Pilviteknologia, ja sen avulla totetutetut pilvipalvelut, sekä niiden rajapinnat mahdollistavat asetelman, jossa loppukäyttäjän ei tarvitse enää ottaa kantaa käyttöjärjestelmään, selaimeen taikka käyttämänsä päätelaitteen tyyppiin; pilvisovellukset toimivat samalla tavalla kaikilla alustoilla.

 

Pilvilaskenta tapahtuu "pilven", kuten esimerkiksi Internetin, sisällä. Pääsääntöisesti loppukäyttäjä ei ole tietoinen siitä, että käyttää hajautettua palvelua, koska käyttökokemus vastaa paikallisesti tuotettavien palveluiden tunnetta. Käyttäjä näkee ja kokee vain käyttämänsä tuotteen käyttöliittymän, aivan kuten perinteisissäkin sovelluksissa. Yhtenä poikkeuksena tähän ovat verkkopohjaiset palvelut, joiden käyttöliittymät luonnollisesti eroavat perinteisistä ohjelmistoista. Pilvilaskennan ajatusmallissa tieto tallennetaan pysyvästi internetissä sijaitseville palvelimille ja tallennetaan vain tilapäisesti päätelaitteisiin.

 

Pilviteknologian ominaisuuksia:

Pilville ei ole vakiintunut tarkkaa määritelmää, mutta seuraavat ominaisuudet katsotaan tyypillisesti välttämättömiksi, jotta palvelu luettaisiin pilvilaskentaan kuuluvaksi:

  • Elastisuus: palvelu skaalautuu joustavasti tarpeen mukaan. Kuorman kasvaessa palvelun käyttöön ohjataan lisää rautaa ilman suuria, jos minkäänlaisia, ponnistuksia käyttäjän taholta. Vastaavasti kuorman pienentyessä resurssit vapautetaan.

  • Multitenanttisuus: palvelun suorittamisen vaadittavat laitteistoresurssit on jaettu kaikkien käyttäjien kesken sen sijaan että jokaista käyttäjää kohden olisi oma dedikoitu rautansa / ohjelmistonsa.

  • Laskutus käytön volyymin mukaan: palveluun ei liity aloituskustannuksia, vaan palvelun hinta määräytyy suoraan käytön määrän mukaan. Kun palvelun käyttö kasvaa, nousee hintakin, ja vastaavasti palvelun ollessa käyttämättä hinta tippuu nollaan.

  • Käyttö verkon yli: palvelua käytetään verkon yli, usein selaimella.

  • Palveluna(as a Service): palvelun käyttö ei vaadi asiakkaalta rautaa tai raskasta ohjelmistoa. Palveluntarjoaja huolehtii ylläpidosta. Palvelu tuotetaan palveluntarjoajan, ei asiakkaan, taholla.

  • On Demand -luonne: Käyttäjät voivat ottaa palvelun käyttöön, ja vastaavasti luopua sen käytöstä, silloin kun haluavat, itsenäisesti.

Lähteet: Wikipedia, Colibrix.net